11 kleine manieren om dagelijks voor jezelf op te komen, volgens experts

Op een willekeurige dag kun je in een situatie terechtkomen waarin het nodig is om voor jezelf op te komen. Van iemand die voor je snijdt in de rij bij de coffeeshop, tot een collega die je idee afpakt tijdens een vergadering, er zijn werkelijk eindeloos veel gelegenheden om voor jezelf op te komen. En toch kan het zo makkelijk zijn om deze momenten te laten schieten.

Natuurlijk is het altijd OK om kleine beledigingen van je af te schudden en verder te gaan. Maar het kan ook nodig zijn om assertiever te zijn, om te krijgen wat je wilt, je mening te geven, effectief ideeën uit te wisselen, enzovoort. Het probleem is dat leren voor jezelf op te komen lastig kan zijn. Niet alleen kan het ongemakkelijk zijn vanuit een sociaal oogpunt, maar bepaalde scenario’s kunnen ook oude onzekerheden naar boven halen.

Zo hebben sommige “mensen met een geschiedenis van trauma meer kans om slachtoffer te worden van toekomstige mishandeling,” vertelt klinisch psycholoog Dr. Kim Chronister, PsyD, aan Bustle, wat betekent dat het moeilijk kan zijn om voor jezelf op te komen als je in het verleden giftige situaties hebt meegemaakt.

Wat je specifieke redenen ook mogen zijn, het is altijd mogelijk om te oefenen voor jezelf op te komen en er mettertijd beter in te worden, zodat je assertiever kunt zijn wanneer dat nodig is. Lees verder voor enkele kleine manieren om te beginnen, volgens deskundigen.

Raak je vertrouwd met het idee

Hannah Burton/Bustle

Als de gedachte alleen al aan assertief zijn je ongemakkelijk laat voelen, dan ben je zeker niet de enige. Het kan moeilijk zijn om je mond open te doen, vooral als je gewend bent om je mond te houden of met de stroom mee te gaan. Maar vergeet niet dat het juist iets positiefs is, en dat je je er dus niet slecht over hoeft te voelen.

Bij assertiviteit gaat het er volgens Psychology Today in feite om dat je vraagt wat je wilt op een manier die anderen respecteert. Dus de volgende keer dat je aarzelt, kan het helpen om je perspectief te veranderen en je te realiseren dat jezelf oppeppen niet betekent dat je anderen naar beneden haalt. Hopelijk zal dat je helpen om deze nieuwe gewoonte vanuit een positiever standpunt te benaderen.

Wees weloverwogen met je woorden

“Je stem laten horen en gebruiken is de beste manier voor anderen om je niet alleen te begrijpen, maar ook om te leren hoe ze op je moeten reageren,” vertelt Sharon J. Lawrence, gediplomeerd klinisch maatschappelijk werker en eigenaar van Selah Wellness & Therapeutic Services, LLC, aan Bustle. Dit kan eruit zien als precies zeggen wat je wilt, in plaats van om de kwestie heen te draaien of te hopen dat anderen je gedachten lezen.

Kies het juiste moment om te praten

LightField Studio/

Als je iets op je lever hebt, kun je er het beste over beginnen wanneer de ander bereid (en in staat) is om te luisteren. Dus als er iets belangrijks gezegd moet worden, is het handig om het juiste moment te vinden in plaats van het er meteen uit te flappen.

“Een tijd afspreken om te praten en je boodschap zo te verpakken dat hij ontvangen kan worden, kan heel nuttig zijn voor jou en voor de relatie of vriendschap als geheel,” zegt Lawrence. “

Be a bit Selfish

Het vullen van je dagen met de agenda’s, hoop en dromen van anderen lijkt misschien leuk om te doen. Maar deze gewoonte kan je uitgeput en haatdragend laten voelen, terwijl het ook moeilijk wordt om aan je eigen behoeften te voldoen.

En dat is waarom een klein beetje egoïstisch zijn eigenlijk een goede zaak is. “Het betekent dat je leert om prioriteit aan jezelf te geven als dat nodig is,” zegt Lawrence. “Jij zou altijd de prioriteit moeten zijn, maar het is begrijpelijk dat er meerdere prioriteiten kunnen zijn die met elkaar concurreren. Je behoeften zijn echter belangrijk, je moet op de eerste plaats komen, en je mag niet lijden ten koste van de negatieve acties van iemand anders.”

Dit kan inhouden dat je elke dag tijd reserveert om dingen te doen die belangrijk voor je zijn, en daar een prioriteit van maakt.

Zeg “Nee”

BDG Media, Inc.

Als je gewend bent om overal ja op te zeggen en het anderen 24/7 naar de zin te maken, dan is deze gewoonte misschien moeilijk te doorbreken. Maar het is een gebied waar je meer balans kunt vinden, als je besluit dat te doen.

“‘Nee’ is altijd OK als het gaat om het geven van prioriteiten aan jou”, zegt Lawrence. “Nee leren zeggen is een van de meest bevrijdende dingen die ooit emotioneel kunnen plaatsvinden.” Als je je eenmaal comfortabel begint te voelen met het woord, zal dat hopelijk een rimpeleffect hebben op de rest van je leven, en het makkelijker maken om voor jezelf op te komen.

Be Aware Of Your Body Language

Als je moeite hebt om voor jezelf op te komen, kan het helpen om meer aandacht te besteden aan je lichaamstaal, niet alleen voor een kleine vertrouwensboost, maar ook om ervoor te zorgen dat je een duidelijkere boodschap naar anderen stuurt.

Dit kan betekenen dat je rechterop gaat staan, in plaats van onderuitgezakt, om assertiever over te komen – of het kan betekenen dat je een open lichaamstaal hebt, zoals met je handen ontspannen langs je zij staan, zodat je ontvankelijker lijkt voor een gesprek.

Om echt een assertief imago uit te stralen, kan het echter helpen om te werken aan hoe je over jezelf denkt. “Begin met je van binnenuit goed te voelen,” vertelt Heidi McBain, een gediplomeerd huwelijks- en gezinstherapeut, aan Bustle. “Zorg voor voldoende slaap, eet, werk aan je geestelijke gezondheid, maak contact met de mensen om je heen, enzovoort. Als je je van binnen goed voelt, zou dit zich ook aan de buitenkant moeten laten zien.”

Pick Your Battles

Ashley Batz/Bustle

Opnieuw, er zullen momenten in het leven zijn waarop het gewoon niet de moeite waard is om voor jezelf op te komen, zegt McBain.

“Als het een eenmalig iets is dat misschien het gevolg is van iemand die een slechte dag heeft, dan is het misschien iets dat je op dat moment wilt proberen los te laten,” zegt McBain. “Als het iets/iemand is die een voortdurend probleem in je leven is geweest, dan wil je het misschien frontaal aanpakken. Dit kan persoonlijk zijn, aan de telefoon, in een e-mail, etc.”

Grenzen stellen

Grenzen zijn waar het om gaat als je niet alleen voor jezelf wilt opkomen, maar anderen ook een beter idee wilt geven van hoe ze jou moeten behandelen. Immers, “grenzen zijn gewoon die acties die je niet zult nemen of tolereren van anderen,” Joshua Klapow, PhD, klinisch psycholoog en gastheer van The Kurre and Klapow Show, vertelt Bustle. “Wat is OK en niet OK voor jou, en wat ben je bereid en niet bereid om te doen, zeggen, of te horen of tegemoet te komen van anderen, en ga zo maar door. Als deze grenzen eenmaal zijn gesteld (en ze kunnen in de loop van de tijd veranderen) ben je nu in een positie om voor jezelf op te komen.”

Stick To It

BDG Media, Inc.

Hoezeer het ook als een reflexmatige reactie kan voelen, probeer je te verzetten tegen de drang om je te verontschuldigen nadat je een verzoek hebt geformuleerd, aldus Dr. Klapow. Neem bijvoorbeeld een verzoek aan een partner of huisgenoot om meer hulp in huis. Dr. Klapow zegt dat dit een eenvoudig verzoek moet zijn: “Ik heb wat hulp nodig in het huishouden. Ik kan dit niet allemaal zelf doen. Kun je alsjeblieft helpen met deze klusjes?”

Opvallend is dat dit verzoek geen excuses inhoudt, maar gewoon aangeeft wat je nodig hebt en tegelijkertijd een oplossing biedt. “Opkomen voor jezelf garandeert niet dat je partner, of iemand anders, het met je eens is of je tegemoet komt,” zegt Dr. Klapow, “maar het betekent wel dat je duidelijk en specifiek bent en vasthoudt aan je grenzen en overtuigingen.”

Houd in gedachten dat je respect verdient

Omdat er een nauw verband is tussen push-over neigingen en een laag gevoel van eigenwaarde, kan het helpen om jezelf eraan te herinneren dat niemand het recht heeft om je te negeren, onbeleefd te zijn, of je gevoelens te ontkennen. Zeg dat, en laat de mantra dan in je hoofd spelen, waar je ook gaat. “Verzeker jezelf ervan dat – zonder jouw toestemming – niemand de autoriteit heeft om je ongeldig te verklaren,” zegt Leon F. Seltzer, Ph.D., in Psychology Today.

Practice, Practice, Oefenen

Hannah Burton/Bustle

Als je denkt dat je meer assertiviteit in je leven kunt gebruiken, besluit dan om er dagelijks kleine dingen mee te doen, bijvoorbeeld door een paar van de bovenstaande dingen uit te proberen. En als het een tijdje duurt voordat het doordringt, is dat helemaal niet erg. Onderzoek toont aan dat het 66 dagen duurt om een nieuwe gewoonte te vormen”, zegt Dr. Chronister. “Oefen 66 dagen lang dagelijks met het laten gelden van je behoeften en zie hoe het een automatisme voor je wordt.”

En onthoud, assertief zijn betekent niet dat je anderen moet beheersen of de baas over ze moet spelen. Er is zeker een gulden middenweg tussen overdrijven en assertief zijn. Met een beetje oefening kun je die perfecte balans vinden, en met succes voor jezelf opkomen in een verscheidenheid aan situaties.

Dit bericht werd oorspronkelijk gepubliceerd op 2/23/2016. Het werd bijgewerkt op 6/12/2019.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *