5 Mythes Over Ruminerende Gedachten

Ruminatie verwijst naar het denkproces van herhaaldelijk denken aan iets emotioneels. Omdat rumineren in verband wordt gebracht met veel psychische stoornissen, is het belangrijk om te begrijpen wat rumineren is. We zullen vijf veel voorkomende ruminatiemythes onderzoeken om belangrijke feiten over ruminerende gedachten te leren.

Mythe: Ruminerende gedachten zijn altijd schadelijk.

feit: Ruminerende gedachten kunnen positief en heilzaam zijn.

Negatieve gedachten kunnen leiden tot depressie en angst. Negatief herkauwen is het herhaaldelijk focussen op gedachten die verdrietige en negatieve emoties veroorzaken. Aan de andere kant wordt positieve ruminatie gekenmerkt door het focussen op zich herhalende gedachten die gevoelens van goede emoties opwekken. Het herbeleven van hoe gelukkig een goed moment voelt, is een voorbeeld van positieve ruminatie. Positieve herkauwingen kunnen beschermend werken tegen depressieve symptomen en zelfvertrouwen opbouwen. Verder kan het verminderen van piekeren en het verhogen van positief herkauwen depressieve symptomen verbeteren.

Mythe: Rumineren wijst altijd op een onderliggende psychische aandoening.

feit: Enige mate van rumineren is normaal.

Rumineren kan normaal zijn als het niet interfereert met het leven. Normale ruminatie is tijdelijk en afleidbaar, en kan zowel positief als negatief zijn. Helaas is negatieve ruminatie een onderdeel van elke angststoornis. Depressie wordt ook geassocieerd met herkauwende gedachten. Mensen met een depressie hebben de neiging om te herkauwen over thema’s die de angst verhogen. Deze verhoogde angst belemmert het functioneren en verhoogt de depressie nog verder. Mensen met een posttraumatische stressstoornis en een obsessieve-compulsieve stoornis hebben ook de neiging om meer dan gewoonlijk te herkauwen.

Mythe: rumineren is een zeldzame aandoening.

feit: iedereen rumineert.

Rumineren komt extreem vaak voor. Iedereen heeft wel eens te maken gehad met ruminerende gedachten. Het is normaal om positieve en negatieve ruminaties te hebben. Het is dus moeilijk om ruminatiestatistieken te bepalen.

Hoewel bekend is dat de frequentie van ruminatie hoger is bij mensen met depressie en angst, en dat het ook voorspellend kan zijn voor depressie en angst. Bovendien zijn vrouwen en meisjes vatbaarder voor psychische aandoeningen en dat komt deels doordat zij vaker herkauwen dan mannen en jongens.

Mythe: herkauwen wordt erger met de leeftijd.

feit: Kinderen en oudere personen herkauwen het minst.

Kauwen komt niet vaak voor bij kinderen. Omdat de hersenen van pre-adolescenten nog niet de vaardigheden hebben ontwikkeld die nodig zijn voor ruminatie, worden ruminerende gedachten meestal voor het eerst waargenomen in de adolescentie. Op die leeftijd wordt ruminatie aangewakkerd door gevoelens van woede, verdriet en angst. Daarna neemt het aantal ruminaties toe, met de hoogste percentages ruminerende piekeraars onder de 25 jaar. Het herkauwen neemt af met de leeftijd. Oudere volwassenen, 63 jaar en ouder, herkauwen het minst. Men denkt dat een grotere levenstevredenheid oudere volwassenen beschermt tegen ruminatie.

Mythe: Ruminerende gedachten zijn onmogelijk onder controle te krijgen.

feit: Het is mogelijk om slopende ruminatie te overwinnen.

Ruminatieve gedachtepatronen ontwikkelen zich al vroeg in het leven. Leren hoe je kunt stoppen met ruminerende gedachten is mogelijk. Het stoppen van herkauwen houdt in dat je de gewoonte van negatieve, cyclische gedachten doorbreekt. Afleiding, planning, meditatie en therapie zijn enkele van de acties die helpen bij het stoppen van ruminerende gedachten.

Het is ook gebruikelijk om te proberen om te gaan met rumineren door zich te wenden tot eetbuien, zoals binge drinken of binge eten. Als je naar alcohol of drugs grijpt om met piekergedachten om te gaan, kan The Recovery Village je helpen. Wij hebben uitgebreide behandelplannen die kunnen helpen bij gelijktijdige verslavingen en geestelijke gezondheidsproblemen. Neem vandaag nog contact met ons op voor meer informatie.

  • Bronnen

    Sansone, Randy A & Sansone, Lori A. “Ruminatie: Relaties met Fysieke Gezondheid.” Innovations in Clinical Neuroscience, februari 2012. Accessed May 23, 2019.

    Smith, Jeanette M & Alloy, Lauren B. “Een stappenplan naar ruminatie: A review of the definition, assessment, and conceptualization of this multifaceted construct.” Clinical Psychology Review, 5 maart, 2010. Accessed May 23, 2019.

    Gilbert, Kirsten, et al. “Dampening, Positive Rumination, and Positive Life Events: Associations with Depressive Symptoms in Children at Risk for Depression.” Cognitieve Therapie en Onderzoek, 17 augustus 2016. Accessed May 23, 2019.

    Harding, Kaitlin A & Mezulis, Amy. “Is Rumination a Risk and a Protective Factor?” Europe’s Journal of Psychology, March 3, 2017. Accessed May 23, 2019.

    Feldman, Greg C, et al. “Responses to Positive Affect: A Self-Report Measure of Rumination and Dampening.” Cognitieve Therapie en Onderzoek, 1 augustus 2008. Accessed May 23, 2019.

    Mezulis, Amy and Harding, Kaitlin. “Is Rumination a Risk and a Protective Factor?” Europe’s Journal of Psychology, March 3, 2017. Accessed May 23, 2019.

    Tartakovsky, Margarita. “When Ruminating Becomes a Problem.” Psych Central, 8 oktober 2018. Accessed May 23, 2019.

    Michael, T. “Ruminatie bij posttraumatische stressstoornis.” Depression & Anxiety, 13 oktober, 2006. Accessed May 26, 2019.

    Murray Law, Brittany. “De depressie-ruminatiecyclus onderzoeken: Why chewing on problems just makes them harder to swallow.” American Psychological Association, november 2005. Accessed May 26, 2019.

    Johnson, Daniel P & Whisman, Mark A. “Genderverschillen in ruminatie: A meta-analysis.” Persoonlijkheid en Individuele Verschillen, 1 augustus 2014. Accessed May 23, 2019.

    Grierson, A. B. “De rol van ruminatie in ziektetrajecten bij jongeren: het koppelen van trans-diagnostische processen aan klinische stageringsmodellen.” Psychological Medicine, 12 mei 2016. Accessed May 23, 2019.

    Sütterlin, Stefan, et al. “Rumination and Age: Some Things Get Better.” Journal of Aging Research, 13 december, 2011. Accessed May 23, 2019.

Medical Disclaimer: The Recovery Village streeft ernaar de kwaliteit van leven te verbeteren voor mensen die worstelen met een stoornis in het gebruik van substantie of geestelijke gezondheid, met op feiten gebaseerde inhoud over de aard van gedragsgerelateerde gezondheidsaandoeningen, behandelingsopties en hun gerelateerde uitkomsten. Wij publiceren materiaal dat is onderzocht, geciteerd, bewerkt en beoordeeld door bevoegde medische professionals. De informatie die wij verstrekken is niet bedoeld als vervanging voor professioneel medisch advies, diagnose of behandeling. Het mag niet worden gebruikt in plaats van het advies van uw arts of andere gekwalificeerde zorgverlener.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *