7 manieren om een gezonde dikke darm te behouden

Vezel

Vezelrijke voeding is een uitstekende keuze voor een gezonde dikke darm. Het eten van een goede hoeveelheid (ongeveer 25-35 gram per dag) vezelrijk voedsel zoals frambozen, bananen, pruimen, erwten, broccoli, bonen, selderij en volkoren pasta is een goed begin om het lichaam te reinigen. Andere vezelrijke volle granen zijn zilvervliesrijst, volkoren en volkoren ontbijtgranen. Vezels zorgen ervoor dat voedselresten door het spijsverteringskanaal worden vervoerd, waardoor uw darmen brandschoon blijven en het risico op diverticulaire aandoeningen afneemt. Zie Drie manieren om meer volkoren granen in uw dieet te krijgen.

Vitamine D

The American Journal of Clinical Nutrition zegt dat een regelmatige inname van vitamine D voordelig is als u darmkanker probeert te voorkomen en een gezonde dikke darm wilt behouden. U kunt Vitamine D uit verschillende bronnen halen, waaronder de zon (15-20 minuten blootstelling per dag is voldoende) en voedingsmiddelen zoals brood, vette vis, melk en ontbijtgranen. Als uw voeding niet voldoende Vitamine D levert, kan het nemen van een supplement gerechtvaardigd zijn. Vitamine D kan ook helpen botontkalking te voorkomen.

Verzet je niet

Als je een stoelgang voelt aankomen, ga dan naar het toilet en laat hem gaan. Als u uw stoelgang probeert op te houden, kan de opgehoopte ontlasting gifstoffen in uw lichaam afgeven, wat diverticulose en IBS kan veroorzaken. Regelmatige stoelgang is een van de manieren waarop uw dikke darm zichzelf schoon en gezond houdt.

Water

Onvoldoende hydratatie kan leiden tot een opeenhoping van gifstoffen in het lichaam. Als die gifstoffen zich ophopen, neemt het risico op constipatie, een opgeblazen gevoel, winderigheid, IBS en vermoeidheid toe. Als u uw dikke darm gezond wilt houden, probeer dan acht glazen water per dag te drinken om uw lichaam te reinigen.

Gymnastiek

Als u uw dikke darm gezond wilt houden, is beweging een belangrijk onderdeel van het geheel. Door de bloedstroom en de bloedsomloop te verhogen, krijgt uw dikke darm (en het hele maag-darmstelsel) meer zuurstof. Dit kan helpen om darmkanker en andere ziektes te voorkomen. Uw fitness routine hoeft niet extreem te zijn. Rekken, yoga of 10-15 minuten per dag wandelen is voldoende om uw dikke darm gezond te houden.

Colonoscopieën

Hoewel een colonoscopie geen pretje is, is het essentieel bij de preventie en vroege opsporing van dikke darmkanker. Voor mensen boven de 50 is een colonoscopie een noodzakelijke stap in het behouden van een gezonde dikke darm. Vraag uw arts ook naar een colonoscopie als u aanhoudende diarree of constipatie hebt, want dit kunnen tekenen zijn van problemen met de dikke darm en de darmen. Een colonoscopie kan helpen bij de juiste diagnose van uw aandoening.

Het reinigen van uw dikke darm

Er zijn ook natuurlijke manieren om uw dikke darm schoon te houden. Breng een bezoek aan uw plaatselijke centrum voor alternatieve geneeskunde om meer te weten te komen over de darmreinigende behandelingen die zij te bieden hebben.

Dikkedarmspoelingen zijn een populaire procedure, en er wordt aangenomen dat ze gifstoffen en afvalstoffen die vast zijn komen te zitten in uw dikke darm, wegspoelen. Als u last heeft van constipatie, kan een darmspoeling de beste manier zijn om weer een regelmatige stoelgang te krijgen en de gezondheid van uw dikke darm te herstellen. Met een verscheidenheid van speciale kruiden en mineralen infusies beschikbaar, kunnen colon spoelingen worden aangepast aan uw unieke behoeften. Hoewel er kits verkrijgbaar zijn voor het zelf reinigen van de dikke darm, moet u advies vragen aan een gezondheidsdeskundige voordat u uw eerste behandeling probeert.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *