De Fysiokamers

Bent u gefrustreerd door een aanhoudende peesblessure? Wilt u uw revalidatieproces optimaliseren?

In de vorige nieuwsbrief besprak Fran hoe het eten van bepaalde voedingsmiddelen, in de juiste hoeveelheden en op specifieke tijdstippen de hersteltijd van spierscheuren kan helpen versnellen. Dezelfde aanpak kan ook worden toegepast bij peesblessures.

Waar peesblessures en voeding voorheen geen goed onderzocht gebied was, komt er nu nieuw bewijs dat peesrevalidatie positief wordt beïnvloed door een gedegen voedingsprogramma. Een goed voedingsplan kan het ontstekingsproces positief beïnvloeden, het herstel van de pezen bevorderen en het verlies van spiermassa tijdens de rust- en herstelperiode tot een minimum beperken.

Een van de belangrijkste overwegingen is het vermijden van tekorten aan voedingsstoffen. Het consumeren van onvoldoende calorieën, vitaminen, mineralen en de juiste balans van macronutriënten – vooral eiwit – zal de wondgenezing belemmeren en het verlies van pees, evenals spier, massa en functie verergeren.

  1. Tendonrupturen: Laten we eens kijken naar de eiwitoverwegingen bij een gescheurde pees. Pezen zijn de verbinding tussen bot en spier en bestaan voor ongeveer 85% uit collageen. Dus, op een basisniveau kunnen de voedingsstoffen die nodig zijn om pezen op te bouwen, helpen bij het herstel van een breuk. Collageen is een eiwit, dat wordt gemaakt van kleinere bouwstenen die aminozuren worden genoemd, en de belangrijkste aminozuren in peescollageen zijn glycine en proline.

Goede bronnen zijn onder andere: Gelatineproducten, sojabonen, kip en kaas (glycine). Avocado, asperges, eieren en kwark (proline)

Leucine, (een aminozuur dat in het vorige artikel over spierherstel werd besproken), is een belangrijk aminozuur om in je dieet op te nemen. Het is het enige aminozuur waarvan bekend is dat het de groei en het herstel van spiercellen direct stimuleert, en het is ook aangetoond dat het de vorming van pezen direct stimuleert.

Goede bronnen zijn: linzen, tonijn, kabeljauw, kwark, amandelen, melk en wei-eiwit.

Eén van de kenmerken van pezen, en de reden waarom ze zo’n vervelende voortdurende blessure kunnen zijn, is dat de bloedtoevoer naar de pees vrij slecht kan zijn, wat resulteert in problemen met de toevoer van voldoende voedingsstoffen naar het gebied. Het verhogen van de hoeveelheid nitraten in uw dieet (rode biet, spinazie, rucola en selderij zijn allemaal goede bronnen) kan een positieve invloed hebben op de hoeveelheid stikstofmonoxide in uw bloed, waarvan is aangetoond dat het helpt de bloedstroom door de haarvaten te vergroten, door de haarvaten te ontspannen en wijder te maken.

  1. Tendinitis: Ontstekingen van de pezen blijken goed te reageren op omega 3-supplementen (1-2g/dag). De effectiviteit hiervan wordt nog vergroot wanneer deze wordt gecombineerd met een verhoogde inname van polyfenolen. Goede bronnen zijn bosbessen, bramen, aardbeien, spinazie, olijven, walnoten, groene thee en 70% pure chocolade.

Het bewijs suggereert dat omega 3-vetzuren en deze polyfenolen in synergie met elkaar werken en, met een aanbevolen fysioprogramma, de pijn zullen verminderen die gepaard gaat met tendinitis.

Dus, de controle nemen over je dieet is een positieve stap die je kunt maken om je, excuseer de woordspeling, sneller weer op de been te krijgen. Wilt u meer informatie of een persoonlijk voedingsplan op maat, bel Fran dan op 07852 143804 of mail naar [email protected]

Fran geeft tot 30 juni 2017 20% korting aan alle abonnees van de nieuwsbrief van The Physio Rooms.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *