De kinderen in quarantaine reageren overdreven. Zo helpt u ze

Sommige minder bekende symptomen van het coronavirus zijn woede-uitbarstingen, opblijven na bedtijd en brutaliteit. Nu de COVID-19-quarantaine een feit is, doen kinderen wat kinderen doen: ze roepen om hulp op een manier die zo duidelijk mogelijk is. Regressies, driftbuien en zich afreageren zijn een normaal onderdeel van de kindertijd – en het is te verwachten dat dit met de kinderen in quarantaine zal toenemen. Het kan ook een aanwijzing zijn dat je kind een angststoornis heeft. Hier lees je hoe je het verschil kunt zien – en hoe je je kind door een moeilijke tijd kunt loodsen, hoe heftig zijn reactie ook is.

Slaapregressie

Onder stress kan je kind doen alsof het een paar stappen achteruit is gegaan in zijn ontwikkeling, met name in de manier waarop het slaapt. “Kinderen worstelen met dingen die ze eerder onder de knie hadden”, zegt Lindsey Giller, klinisch psycholoog in het Mood Disorders Center van het Child Mind Institute. Deze regressies kunnen optreden tijdens grote veranderingen in het leven, zoals het thuisbrengen van een broertje of zusje uit het ziekenhuis – of sociale afstand vanwege COVID-19.

ADVERTENTIE

Kinderen die in maanden geen ongelukjes hebben gehad, kunnen weer in bed plassen. Sommigen worden achtervolgd door nachtmerries. Anderen hebben moeite om in slaap te vallen en te blijven. Het is begrijpelijk dat uw kind nu moeite heeft om rustig in slaap te komen, maar er zijn stappen die u kunt nemen om de problemen voor het slapengaan te verhelpen.

Ten eerste: zorg voor een vaste routine. Stuur de kinderen elke avond op dezelfde tijd naar bed en laat ze zich houden aan een schema voor andere nachtelijke activiteiten, zoals het aantrekken van een pyjama en tandenpoetsen, aldus Children’s Wisconsin. Om het te verduidelijken, kunt u de stappen van de routine op flashcards uittekenen en ze de kaarten in een envelop laten stoppen als ze klaar zijn met hun nachtelijke taken – melk drinken, tanden poetsen, drie boeken lezen, schommelen, knuffelen met een favoriete knuffel.

Als het bedplassen het probleem is, moet u niet schelden. Blijf je kind op de normale manier helpen, bijvoorbeeld met een wekker om hem midden in de nacht wakker te maken om naar het toilet te gaan. Beloon je kind als het de nacht doorkomt zonder een ongelukje te hebben gehad, maar geef het niet te veel aandacht als het weer eens een foutje maakt.

Als je kind last heeft van nachtmerries, geef het dan kracht. Probeer een techniek die hen het gevoel geeft dat ze alles onder controle hebben, zoals een nachtelijk liedje om de nare dromen te laten verdwijnen.

ADVERTENTIE

Tantrums

Minieme ongemakken waar je kind voorheen geen problemen mee had, zoals een andere ouder die hem in slaap brengt, kunnen onder stressvolle omstandigheden tot een driftbui leiden. “Op dit moment is ieders basisangst verhoogd,” zegt Giller. Het vermogen van kinderen om met kleine veranderingen in hun routine om te gaan kan verdwijnen door extra angst, en elk klein ongelukje kan een uitbarsting veroorzaken. Dit slechte gedrag is niet opzettelijk. Het is een natuurlijke reactie van kinderen om je te laten zien dat ze het moeilijk hebben.

Wat je moet doen als je kind een woedeaanval heeft, hangt af van de reden waarom hij zich zo gedraagt. Als ze verdrietig of bezorgd zijn, hebben ze misschien troost nodig, maar meestal is het het beste om de driftbui te negeren. Als de driftbui eenmaal begint, kun je er niet veel aan doen om hem te stoppen, maar je kunt proberen laag en dichtbij te gaan zitten en hun emoties te bespreken. Als de driftbui voorbij is, zorg dan dat je kind de taak uitvoert die de driftbui veroorzaakte, zoals verschonen. Geef uw kind veel knuffels en geruststellende woorden als het weer bijkomt.

ADVERTENTIE

Een moment dat berucht is voor het uitlokken van driftbuien is de overgang tussen activiteiten. Het aanhouden van een strikte routine kan de overgang makkelijker maken. Schrijf een schema uit (met plaatjes) om kinderen te helpen de planning van de dag bij te houden, en waarschuw een paar minuten voordat het tijd is om te schakelen om het risico op een uitbarsting te verkleinen.

Contstant huilen

“Kinderen reageren op hun ervaring van stress en angst,” zegt Giller. “Ze weten niet goed hoe ze er op een andere manier mee om moeten gaan, dus vallen ze uit elkaar.” Als je kind niet wil stoppen met huilen, ga dan eerst na wat de oorzaak is van de tranen. Huilen kan een teken zijn dat er iets ernstig mis is, zoals een verwonding of ziekte. Als je kind geen lichamelijke pijn heeft, help hem dan de emoties die hij voelt een naam te geven.

Als je eenmaal weet wat je kind bezighoudt (dit gebeurt misschien niet bij de eerste paar huilbuien), stel je kind dan gerust dat het oké is om zich verdrietig, overstuur of boos te voelen. Maak samen een plan om het kind zich beter te laten voelen, bijvoorbeeld door een wandeling te maken of kunst te maken om zijn emoties te uiten. En als ze huilen om kleine dingen, kom er dan niet tussen en los het probleem op, want dat versterkt het idee dat ze met een sniksessie krijgen wat ze willen, aldus het Children’s Hospital of Philadelphia.

ADVERTISEMENT

Als uw kind zich zorgen maakt over COVID-19 in het bijzonder, stel hem dan gerust, maar bescherm hem niet tegen de waarheid. Geef feiten die passen bij de leeftijd van uw kind en bevestig dat u hem of haar veilig zult houden en voor hem of haar zult zorgen, wat er ook gebeurt in de wereld.

Schreeuwen en verzet

Wat lijkt op uitdagend gedrag kan in werkelijkheid een poging van een kind zijn om aan een situatie te ontsnappen omdat die stress veroorzaakt. Angst lokt een vecht- of vluchtreactie uit, en kinderen die voor “vechten” kiezen kunnen oppositioneel en agressief overkomen. Maar schreeuwen, slaan en andere woede-uitbarstingen kunnen volgens het Child Mind Institute een reactie zijn van een kind dat zich overweldigd voelt of zijn emoties niet onder controle heeft.

Net als andere reacties op angst, kan een routine en het bespreken van onderliggende gevoelens dit slechte gedrag kalmeren. Wijs je kind bovendien op de positieve kanten van zijn quarantaineschema, zoals meer schermtijd, om het een positief gevoel te geven. Als je kind nog steeds gespannen is, kun je hem of haar vragen om ademhalingsoefeningen te doen en te oefenen met mindfulness om hem of haar te laten aarden in het moment.

ADVERTENTIE

Terugtrekken

Een van de duidelijkste tekenen dat je kind een ernstig angstprobleem heeft, zegt Giller, is terugtrekken. Als een kind zich op deze manier terugtrekt, kan dat betekenen dat het niet meer communiceert met iemand met wie het een sterke band heeft of niet meer meedoet aan activiteiten die het voorheen graag deed.

Om te gaan met de terugtrekking van een kind, kun je proberen hem of haar uit zijn of haar schulp te lokken. Openheid over je eigen gevoelens kan hen aanmoedigen hetzelfde te doen. Blijven ze teruggetrokken, dan kan het de moeite waard zijn om contact op te nemen met een professional.

angststoornissen versus stressreacties

We zijn momenteel allemaal een beetje in rep en roer, dus het kan moeilijk zijn om te beslissen wanneer u professionele hulp voor uw kind zoekt. Als angst het dagelijks leven van uw kind in de weg staat – als hij niet kan deelnemen aan of plezier beleeft aan activiteiten die bij zijn leeftijd passen – of als hij zich overweldigd voelt, vraag dan om hulp. Houd bij hoeveel dagen de symptomen optreden. Stress kan ervoor zorgen dat symptomen dagen of zelfs weken komen en gaan, maar kinderen met angststoornissen vertonen gedurende langere perioden symptomen. Zelfs als uw kind geen angststoornis heeft, kan het de moeite waard zijn om met een professional te praten over hoe om te gaan met hun extreme reacties op stress tijdens COVID-19.

Hoewel u bijna de hele dag met uw kind doorbrengt, moet u er niet van uitgaan dat u weet wat uw kind voelt. Bouw tijd in in je schema om te checken en te vragen naar hun emoties, en wees niet bang om je eigen emoties te delen als een model.

In plaats van oplossingen te bieden voor problemen in het leven van je kind die hen angstig maken, laat ze zitten in het ongemak van de situatie. Als ze klagen dat ze verdrietig zijn dat ze niet met vriendjes kunnen spelen, leg dan uit dat jij het ook jammer vindt dat je je vriendjes niet kunt zien, maar dat je dat nu moet doen om iedereen veilig te houden. Het zal niet voor altijd zo blijven. Door samen te werken en eerlijk te zijn, komen jullie hier als gezin wel doorheen.

ADVERTENTIE

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *