Gezonde Griekse Yoghurt Dille Dip

Dit recept werd eerder gepubliceerd op Robuuste Recepten. Het is bijgewerkt voor een betere gebruikerservaring.

Hoi vrienden. Welkom in 2021!!!

Wat is een betere manier om het nieuwe jaar af te trappen dan met een heldere, mooie schaal met groenten?!

Dit gezonde Griekse yoghurt dille dip recept is een van mijn meest populaire recepten sinds ik het oorspronkelijk deelde in 2017.

Het is ook een recept dat ik altijd maak. Omdat ik het nu al een paar jaar bijna wekelijks maak, heb ik het steeds een beetje getweaked, zodat het dille dip recept nog beter werd. Dus, ik dacht dat het tijd was voor een update.

Wat is er zo geweldig aan dit Griekse yoghurt dille dip recept?

Zoveel dingen:

  1. het is super eenvoudig te maken – voeg gewoon alles toe aan een mengkom en roer.
  2. eenvoudige ingrediënten – Het maakt gebruik van ingrediënten die koelkast en voorraadkast nietjes zijn.
  3. Het veelzijdig – deze dille dip is geweldig met elk type rauw veggie.
  4. Het is gezonder – zonder in te boeten smaak, deze dille dip is lichter en gezonder dan een winkel gekochte versie.
  5. Make ahead – deze dille dip is geweldig restjes, en blijft tot 1 week. Waardoor het de perfecte recept om toe te voegen aan uw maaltijd prep rotatie.

De ingrediënten zijn zo eenvoudig. Bij ons thuis zijn ze niet meer weg te denken uit de koelkast en voorraadkast, zodat ik altijd een dille dip kan maken als ik een naakte groente heb die een dip nodig heeft.

Ingrediënten voor Griekse yoghurt dille dip:

  1. Gewone, magere Griekse yoghurt – heeft die rijke romigheid zonder vet.
  2. Zure room (optioneel) – dit is een ingrediënt dat ik er in de loop der jaren aan heb toegevoegd. Gewoon een beetje zure room helpt om te bezuinigen op de pittigheid van de yoghurt, terwijl nog steeds het houden van de dip licht.
  3. Citroensap – Die frisse smaak voegt zoveel heldere smaak toe aan de dip.
  4. koosjer zout – om al die heerlijke smaken naar voren te brengen.
  5. zwarte peper – voor net een ondertoon van kruiden.
  6. gedroogde dille (of verse dille, fijngehakt) – Verse kruiden zijn bijna altijd de beste. Dus, als het in het seizoen is, gebruik ik verse dille. Maar, als het buiten het seizoen is wat gedroogde dille doet de truc. Ik heb de hoeveelheid dille van het oorspronkelijke recept verhoogd voor meer kruidige goedheid.
  7. uienpoeder – net genoeg om een vleugje van die zoete ui-achtige smaak toe te voegen die zo vaak in romige veggie dips zit.
  8. knoflookpoeder – net een vleugje om diepte van smaak toe te voegen.
  9. agave nectar (optioneel) – net een vleugje. Het helpt om dat scherpe van de yoghurt in evenwicht te brengen.
  10. Vers gesneden groenten om te serveren – letterlijk elke soort rauwe groenten die je lekker vindt.

Dat is alles wat er over te zeggen is!

Het resultaat is een bevredigende dille-dip die barst van de dille-achtige goedheid, en romige pittigheid. Het maakt elke rauwe groente spannender.

Voor mij is deze Griekse yoghurt dille dip alles waar ik ooit op hoopte dat andere dille dips naar zouden smaken.

Hoe maak je Griekse yoghurt dille dip?

  1. Voeg alle ingrediënten in een kleine mengkom toe.
  2. Roer het geheel goed door. Proef en pas de smaak aan indien nodig.

Zie je? Zo makkelijk te maken!

5, 10 minuten maximaal om deze dille dip te maken en je bent klaar om alle groenten te dippen die je je maar kunt voorstellen.

Kan ik Griekse yoghurt dille dip van tevoren maken?

Absoluut!!!

Dit dille dip recept blijft in de koelkast tot wel 1 week goed. Sterker nog, ik denk dat het een beetje beter wordt naarmate het langer staat. De dille smaak wordt een beetje sterker na verloop van tijd.

Zo. Goed.

Dus, ja, deze dille dip kan worden gemaakt tijdens de maaltijd voorbereiding, en toegevoegd aan lunchpakketten de hele week door.

Of, geserveerd op een mooie schaal met groenten op een feestje.

Waar kan ik deze Griekse yoghurt dille dip mee serveren?

Literatuurlijk elke rauwe veggie waar je van houdt. De lijst kan eindeloos zijn.

Hier zijn een paar van onze favorieten:

  • broccoli
  • bloemkool
  • wortelen
  • komkommers
  • cherry, of druiventomaten
  • radijsjes
  • selderij
  • paprika’s – elke kleur

Laten we eerlijk zijn, je zult eerder geneigd zijn meer rauwe groenten te eten als er een dip is om ze mee in te smeren. Toch?

Waarom is dit dille dip recept gezonder?

Vetvrije Griekse yoghurt!!!

De meeste in de winkel gekochte dille dips zijn gemaakt met mayonaise of zure room. Hoewel ik niet tegen die ingrediënten ben, zijn ze niet bepaald de meest gezonde om altijd te eten.

De vetvrije Griekse yoghurt vermindert de hoeveelheid vet die je binnenkrijgt. Terwijl het eiwit en de probiotica, die van nature in Griekse yoghurt zitten, toenemen. En dat alles zonder de romige, dikke textuur en smaak op te offeren.

Oh, Griekse yoghurt, wat hou ik van u!

Daarnaast heb je door je eigen eten te maken precies in de hand wat erin gaat. Er zit minder onnodig zout in dit recept. Niet te vergeten dat er geen conserveringsmiddelen of andere toevoegingen in dit zelfgemaakte dille dip recept zitten dan wat je zou vinden in een kant-en-klare, kant-en-klare, in de winkel gekochte versie.

Gezond zijn kan zo simpel zijn als 10 minuten de tijd nemen om een zelfgemaakte dille dip te maken.

Is dit recept zo ongeveer net als tzatziki saus?

Nee.

Hoewel het een aantal vergelijkbare ingrediënten heeft als de populaire Midden-Oosterse dip die vaak bij gyros wordt geserveerd, smaakt het helemaal niet naar tzatziki saus.

Ja, net als tzatziki, bevat deze dille dip Griekse yoghurt, dille, en citroensap – allemaal veel voorkomende ingrediënten in een traditionele tzatziki saus. Maar het mist een belangrijk ingrediënt dat tzatziki echt naar tzatziki doet smaken: komkommer.

Voor mij lijkt deze dille dip helemaal niet op tzatziki saus, omdat er geen komkommer in zit, en ook geen rode ui.

Ik heb wel een recept voor tzatziki saus waar ik dol op ben als ik voor de mediterrane vibe ga.

Ik hoop dat je net zoveel aan dit recept hebt als ik. Het is een van mijn recepten die ik in het dagelijks leven het vaakst maak.

Altijd als ik rauwe groenten wil eten en een snelle dipsaus nodig heb, maak ik deze dillendip. Zo makkelijk, en zo bevredigend.

Meer gezonde dip recepten voor jou om van te houden:

  • 3 gezonde ranch dressing recepten met Griekse yoghurt (kan ook worden gemaakt als een dikkere dip)
  • Mijn go to Hummus recept
  • best ever guacamole
  • epic 11 layer taco dip

Als je dit recept maakt laat dan hieronder een reactie achter, samen met een sterrenwaardering. Zo worden mijn recepten door meer mensen gezien. En ik hoor graag van jullie. Bedankt vrienden!

Print

klok klok icoonbestek vlag icoon map icooninstagram instagram icoonpinterest pinterest icoonfacebook facebook icoonprint print iconen vierkantjes icoon

Beschrijving

Deze zelfgemaakte versie van dille dip is gezonder dan gekocht in de winkel. Er wordt vetvrije Griekse yoghurt gebruikt als basis voor een lichtere twist die niet aan smaak zal ontbreken. Serveer met een rauw veggie om te dippen. Het is perfect voor lunchpakketten, om maaltijden voor te bereiden, of zelfs om te serveren op een veggie schotel voor feestjes.

Schaal1x2x3x

Ingrediënten

  • 1 kopje gewone Griekse yoghurt (ik gebruik graag vetvrije) – zie notities
  • Sap van 1/2 citroen
  • 3/4 theelepel tot 1 theelepel koosjer zout
  • 3/4 theelepel zwarte peper
  • 1 eetlepel gedroogde dille (of vervang 2 eetlepels verse dille, gehakt)
  • 1/2 theelepel uienpoeder
  • 1/4 theelepel knoflookpoeder
  • Optioneel: 1 tot 2 theelepels agave nectar (of vervang kristalsuiker)
  • Elk soort vers gesneden groenten om te serveren

Instructies

  1. Mengen: Doe alle ingrediënten in een kleine mengkom. Roer tot alles goed gemengd is. Proef en breng indien nodig op smaak.
  2. Om te serveren: Serveer de dip direct met vers gesneden groenten naar keuze. Dit is een geweldige aanvulling op elke veggie schotel.
  3. Om te bewaren: bewaar de dip in een luchtdichte container voor maximaal 1 week. Deze dip kan enkele uren of dagen van tevoren worden gemaakt, vanaf het moment dat u hem wilt serveren. Als het een beetje gescheiden raakt gewoon roeren tot het goed gecombineerd. Deze dille dip is ook een geweldige toevoeging aan lunchpakketten, of maaltijd prep routines.

Notes

Yoghurt & zure room variatie: De laatste tijd maak ik dit recept graag met 3/4 kop yoghurt en 1/4 kop zure room. De zure room helpt om het pittige van de yoghurt net genoeg af te zwakken, terwijl de dip toch licht blijft.

Veranderingen ten opzichte van het originele recept: Ik heb slechts een paar kleine aanpassingen gedaan aan dit recept ten opzichte van het origineel. Ik heb meer zout toegevoegd, meer dille, en de knoflookpoeder een beetje verminderd. Ik vind dat als je overgebleven dip hebt, het knoflookpoeder veel te sterk wordt als het in de dip blijft zitten. Ik heb ook de optionele agave nectar/suiker toegevoegd, een klein beetje helpt om het pittige van de yoghurt en de citroen af te maken.

Oorspronkelijke afmetingen: Wil je het originele recept? Hier is het: 1 kopje gewone vetvrije Griekse yoghurt, sap van 1/2 citroen, 1/2 theelepel zout, 1/2 theelepel zwarte peper, 1 theelepel gedroogde dille, 1/2 theelepel uienpoeder, 1/2 theelepel knoflookpoeder.

Keywords: dille dip, lunches, makkelijk, groenten, veggie schotel, Griekse yoghurt, gezonde snacks, tussendoortjes, glutenvrij

Receptenkaart powered by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *