Hoe David Goggins het wereldrecord optrekken brak…up Record

En wat hij ons kan leren over falen

David Goggins

David Goggins

Foto door Wayne Peterson op Flickr

Waar staat David Goggins niet om bekend als het gaat om atletische of fysieke prestaties?

Als je Goggins niet kent van het feit dat hij het enige lid van de Amerikaanse strijdkrachten is dat de opleiding tot Navy SEAL, Army Ranger en Air Force Tactical Air Controller heeft voltooid, dan is het misschien omdat hij meer dan 60 marathons en ultramarathons heeft voltooid. Misschien is het voor het schrijven van Can’t Hurt Me, een New York Times Bestseller die al deze ongelooflijke prestaties en meer documenteert.

Een van die verhalen ging over Goggins’ poging om het Guinness World Record voor pull-ups in 2013 te verbreken, dat op dat moment 4.020 in 24 uur was. Het hoofdstuk was getiteld: “The Empowerment of Failure.”

Het verhaal begint op 27 september 2013 en speelt zich af in de studio van The Today Show. In de voorafgaande zes maanden had Goggins 40.000 pull-ups gedaan in training.

Training kon hem echter niet voorbereiden op de andere elementen van de uitdaging.

Goggins begon zijn poging voor het wereldrecord direct na zijn optreden in The Today Show, op een set met felle lampen en recht voor een groot glazen raam dat uitkeek op de straten van New York City.

Dit soort omgeving paste niet bij Goggins, die zijn werk normaal gesproken graag achter de schermen doet.

Het was echter niet alleen dat. Weet je wat een belangrijk onderdeel kan zijn van een pull-up uitdaging? De stang. Deze gaf te veel mee, waardoor Goggins minder goed in staat was om te exploderen en pull-ups op de juiste manier uit te voeren.

Dit betekende dat hij een strakkere greep moest houden en meer energie moest gebruiken om elke pull-up te voltooien. In een uithoudingsvermogen en kracht uitdaging als deze, woog de verspilde energie de hele tijd op Goggins.

Na 2.500 pull-ups, beëindigde Goggins zijn poging als gevolg van spanning en melkzuur opbouw in zijn spieren.

Een verandering van omgeving

Goggins was nog niet klaar, natuurlijk. Hij zou het twee maanden later in Nashville opnieuw proberen.

Hij bestudeerde zijn eerste poging grondig en stelde aanpassingen in om de uitdagingen te overwinnen. Hij vond een pull-up bar die hij leuk vond, die stevig was en niet mee gaf. Hij ontwierp zelfs zijn omgeving om efficiënter met zijn energie om te gaan, zoals het stapelen van houten kisten naast hem om zijn waterfles dichterbij te houden.

Goggins ontving echter online kritiek na zijn eerste poging, waarin hij een slechte pull-up vorm aanhaalde die het voor hem moeilijk zou maken dit record te behalen. Critici zeiden dat zijn armen te lang waren, dat hij te veel woog, en dat hij te veel druk op zijn handen uitoefende.

Hij maakte zich geen zorgen over zijn handen. Bij de eerste poging waren ze geen probleem, maar dat kwam door de losse stang.

Het duurde maar 150 pull-ups in Poging 2 voordat Goggins zijn handen voelde branden. Zijn handen scheurden onder zijn handschoenen en hij was nog maar net begonnen.

Tien uur na de tweede poging nam Goggins zijn eerste pauze. Toen hij zijn drie paar handschoenen uittrok, kwamen er lagen huid los.

Dat was echter niet Goggins’ enige probleem. Hij had rhabdomylosis, wat betekent dat spieren afbreken en myoglobine in de bloedbaan terechtkomt. Myoglobine, een eiwit dat zuurstof in de spieren opslaat, kan nierschade veroorzaken als er te veel van in de bloedbaan terechtkomt.

Rhabdomylosis komt vaak voor bij duursporters die hun lichaam tot het uiterste drijven, zoals bij Goggins het geval was. Het kan dodelijk zijn als het niet op de juiste manier wordt behandeld.

Bijna iedereen zou stoppen met huidbeschadigde handen en rhabdo. Goggins ging echter door. Hij deed nog een paar honderd pull-ups, de meeste met slechts een paar vingers of zelfs zijn polsen, voordat hij er uiteindelijk mee ophield.

Hij faalde voor de tweede keer.

Een doorbraak

Goggins ging twee maanden later weer aan de bar staan, in dezelfde sportschool in Nashville. Om zijn grootste obstakels, de blaren, te overwinnen, liet Goggins een matrassenbedrijf op maat gemaakte schuimkussens voor zijn handen ontwerpen.

Twaalf uur na de derde poging zat Goggins al op 3.000-1.021 pull-ups minder dan het record. Goggins was uitgeput, maar hij kon geen lange pauze nemen, anders zou zijn lichaam op slot gaan. Hij hield de pauzes beperkt tot vier minuten, zodat hij tijd had om zijn schuimkussens en handschoenen aan te passen.

Na 17 uur en twee mislukte pogingen brak David Goggins het Guinness World Record voor pull-ups, en ging voor de zekerheid tot 4.030. (Opmerking: het record is sindsdien verschillende keren gebroken.)

Takeaways

Tussen de training en de drie pogingen deed Goggins meer dan 67.000 pull-ups in negen maanden – wat neerkomt op meer dan 7.444 per maand, 248 per dag, en 4 per uur.

Goggins toonde de kracht van herhaling. De herhaling was niet alleen in de vorm van de eigenlijke pull-ups, dat wel. Hij probeerde dit doel drie keer te bereiken, waarbij hij in de eerste twee pogingen nieuwe inzichten en kennis opdeed, zodat hij bij zijn laatste poging zou slagen.

Vier pull-ups per uur lijkt niet veel. Na verloop van tijd wordt het een steeds grotere uitdaging voor de spieren, maar steeds krachtiger voor de geest.

Kunnen we niet allemaal op onze eigen manier vier pull-ups per uur doen? Wat als dat betekent 40 woorden per uur schrijven? Of één kilometer per dag hardlopen? Of één klant per week?

Kleine getallen groeien door consequente herhaling. Kleine getallen zijn saai en lijken niet nuttig in het grote geheel. Maar kleine getallen zijn een noodzakelijke stap voordat je bij de grote getallen komt.

Zoals Goggins zou zeggen, je moet je geest oproepen om je twijfels en mislukkingen te overwinnen en vooruit te blijven gaan. In dit specifieke geval moet je misschien ook je handen eeltig maken.

Jezelf eeltig maken is belangrijk. Als je faalt, kijk dan waarom. Neem die kennis vervolgens mee om je eigen nieuwe persoonlijke record te garanderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *