Hoe weet je of een preek belijdend is? – Jason K. Allen

Wat is een belijdende preek? Beter nog, hoe weet een prediker of hij een belijdende preek heeft gehouden, en hoe weet de gemeente of ze er een heeft gehoord?

De vraag is wat hoekiger dan je op het eerste gezicht zou denken. Het is een vraag die mij de laatste maanden is opgevallen, omdat ik meerdere predikers hun stijl van preken heb horen omschrijven als uitleggerig. Het maakt niet uit dat ze weinig aandacht besteden aan het interpreteren van de tekst, het toepassen van de tekst, of het daadwerkelijk prediken van de tekst.

Retreurig genoeg is de titel “uiteenzettend prediken” zo rekbaar geworden dat het een bijna inadequate, zo niet totaal nutteloze, benaming is geworden. Veel prediking wordt onder de noemer “uiteenzettingsprediking” gepropt, hoewel het weinig gelijkenis vertoont met klassieke uiteenzettingen.

In feite is de aanduiding “uiteenzettingsprediking” net zo geworden als de aanduiding “evangelisch”. Er zit genoeg respect in deze etiketten dat velen zich eraan vast willen klampen, zelfs als hun theologie of preekmethodologie er al lang niet meer echt op lijkt.

Dus, wat is een belijdende preek? Een belijdende prediking begint met de verplichting om de tekst te preken. Deze toewijding is geworteld in de eigen verklaring van de Bijbel dat “alle Schrift door God is ingegeven en nuttig is om te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de gerechtigheid”, en dat het de primaire taak van de prediker is om “het Woord te prediken”. Daarbij staat de prediker op beloften als: “Alle vlees is als gras, en al zijn heerlijkheid als de bloem van het gras. Het gras verdort en de bloem valt af, maar het woord van de Heer houdt eeuwig stand.”

Deze passages, naast vele andere, geven een grondgedachte voor de bijbelse uiteenzetting, maar zij geven niet de essentiële, onderscheidende kenmerken ervan aan. Een consensus definitie van uiteenzettend prediken blijkt hardnekkig moeilijk, maar er zijn drie essentiële kenmerken die ondersteund worden door de Schrift en consistent zijn binnen de meeste klassieke definities van de term. Beschouw hoe Alistair Begg, Haddon Robinson, en Bryan Chappel de belijdende prediking definiëren.

Begg definieert belijdende prediking als: “Het ontvouwen van de tekst van de Schrift op zo’n manier dat het contact maakt met de wereld van de luisteraar terwijl het Christus verheerlijkt en hen confronteert met de noodzaak tot actie.”

Robinsons definitie, die al tientallen jaren standaard is in seminarielokalen, stelt uiteenzetting voor als: “De communicatie van een bijbels concept, afgeleid van en overgedragen door een historische, grammaticale en literaire studie van een passage in zijn context, die de Heilige Geest eerst toepast op de persoonlijkheid en ervaring van de prediker, en dan door hem op de hoorders.”

Chappel stelt dat er sprake is van belijdende prediking wanneer: “Het hoofdidee van de preek (het onderwerp), de verdelingen van dat idee (de hoofdpunten), en de ontwikkeling van die verdelingen (de sub-punten) allemaal voortkomen uit waarheden die de tekst zelf bevat. Geen enkel belangrijk deel van de tekst wordt genegeerd. Met andere woorden, uitleggers blijven bereidwillig binnen de grenzen van een tekst (en zijn relevante context) en gaan niet weg voordat zij het geheel hebben onderzocht met hun toehoorders.”

Notitie, “prediking van het woord” wordt gekenmerkt door deze drie essentiëlen:

1. De noodzaak van het nauwkeurig interpreteren van de tekst in zijn onmiddellijke, en bredere, bijbelse context.

2. De noodzaak dat het hoofdpunt van de preek en de subpunten van de preek uit de tekst worden afgeleid.

3. De noodzaak dat de toepassing van de preek uit de tekst komt en dat de tekst op de gemeente wordt overgebracht.

Deze drie kenmerken zijn, toegegeven, minimalistisch, maar ze zijn essentieel. Ze zijn te vinden waar een belijdende preek te vinden is. Daaruit volgt dat een belijdende prediking veel meer kan zijn, maar niets minder dan dit.

Dus, hoe weet je of een preek een belijdende preek is?

  • Wordt de tekst accuraat geïnterpreteerd, met aandacht voor zowel de directe als de bredere bijbelse context?
  • Worden de hoofdpunten van de preek en de subpunten afgeleid uit de tekst?
  • Komt de toepassing van de preek voort uit de tekst en wordt de tekst op de gemeente overgebracht?

Een uitlegger preekt niet alleen uit een tekst of over een tekst. Een uitlegger preekt de tekst. Deze drie essentiële kenmerken een uiteenzettend woord, en deze drie vragen zullen je laten weten wanneer het Woord inderdaad is gepredikt.

I Petrus 1:23-25.

Alistair Begg, Preaching for God’s Glory (Wheaton, IL: Crossway Books, 1999), 23.

Haddon W. Robinson, Biblical Preaching: The Development and Delivery of Expository Messages (Grand Rapids: Baker Book House, 1980), 21.

Bryan Chapell, Christ-Centered Preaching: Redeeming the Expository Sermon (Grand Rapids: Baker Academic, 2005), 131.

*Dit artikel is oorspronkelijk geplaatst op 12/6/15*

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *