Rode radijs gezondheidsvoordelen en therapeutische waarde

Rode radijs (Raphanus sativus) is een kleine eenjarige plant die inheems is in Europa en Zuid-Azië en behoort tot de Brassicaceae-familie. Met een laag caloriegehalte is het een verfrissende bron van vitamine B en C en biedt het vele gezondheidsvoordelen en eigenschappen voor het lichaam.

  • Lees ook: hoe radijs te kweken
  • Ontdek: recepten waarin radijs centraal staat.

Gezondheidsvoordelen van roze radijs

  • Met een hoog gehalte aan vitamine C en B9, vezels, kalium en magnesium, spelen rode radijzen een rol bij het op gang houden van het immuunsysteem en het zenuwstelsel. Ze helpen uitputting te verminderen, beschermen cellen tegen oxiderende stress en werken preventief tegen verschillende vormen van kanker.
  • De zwavelverbindingen in de radijs zijn wat het die pittige zing geeft, en ze stimuleren de eetlust. Het beste is echter om jonge radijsjes te selecteren en ze vers te eten, om de aanwezigheid van deze stoffen te verminderen die de spijsvertering stimuleren en niet altijd door iedereen worden getolereerd.
    Rode radijs wordt aanbevolen om de trage spijsvertering te ondersteunen en aërofagie en winderigheid te verhelpen.
  • Verse plakjes radijs verkoelen zonnebrand en erytheem.

Radijs kweken voor zijn gezondheidsvoordelen

Om rode radijs te kweken is warme en volle blootstelling aan de zon nodig. Het heeft rijke, koele en lichte grond nodig, misschien zelfs zanderig en goed gedraineerd.

Waak uit voor slakken die dol zijn op radijszaailingen. De koolvlieg tast hun wortels aan.

Rode radijs doet het geweldig in potten van 25 cm diep.Dun uw planten ijverig uit, anders zullen de wortels niet dik beginnen te groeien. Zandgrondmix die zeer goed draineert

moet uw eerste keuze medium zijn.

  • Lees ook: radijs kweken

Radijs koken voor zijn gezondheidsvoordelen

RadijsZe kunnen rauw ‘in zout gedoopt’ met andere groenten worden geknabbeld, maar ook versnipperd en zijn veel lekkerder als ze net zijn geoogst.

Radijsbladeren zitten boordevol ijzer, vitaminen en voedingsstoffen: schrijf ze op in uw menu (in een roomsoep, bijvoorbeeld), voeg ze toe aan gemengde salades

met andere bladeren, of bijt ze gewoon met uw radijsjes.

Radijs Voedingswaarde

13 kcal / 3,5 oz (100 g). Deze kleine verfrissende en eetlustopwekkende groenten zijn rijk aan vitamine C en mineralen zoals kalium en zwavel. Vezels vergemakkelijken de doorvoer.

  • Ontdek: heerlijke recepten met radijs als essentieel ingrediënt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *