Waarom huil ik als ik boos word, dan zie ik er zwak uit?

Door: Sarah Fader

Updated December 21, 2020

Medically Reviewed By: Kristen Hardin

Mensen uiten woede op verschillende manieren

Woede is een gecompliceerde emotie. Als je boos wordt, kun je overweldigd raken, explosief worden, of zelfs tranen met tuiten huilen.

Iedereen uit boosheid anders. In veel delen van de wereld, waaronder de Verenigde Staten, heeft de samenleving een manier om emotionele toestanden te generen, door sommige emoties een andere waarde toe te kennen dan andere. We hebben de neiging om woede als krachtig te beschouwen en het te associëren met schreeuwen en geweld, terwijl we de neiging hebben om verdriet als week te beschouwen en het te associëren met huilen. Het is geen wonder dat boze tranen verwarrend kunnen zijn. Dit is een beetje anders dan het soort tranen dat je vergiet na het zien van een verdrietige film.

Als je merkt dat je zo boos wordt dat je boze tranen begint te huilen, ben je hierin niet alleen, en het maakt je niet zwak; het maakt je menselijk. We zullen hier verder op ingaan, maar laten we het er eerst over eens zijn dat emotionele tranen oké zijn, of je nu boos, verdrietig, blij of iets anders bent.

Een counselor kan je helpen meer vertrouwen in jezelf te krijgen

Wacht niet – Laat je vandaag nog koppelen aan een gelicenseerde therapeut Deze website is eigendom van en wordt beheerd door BetterHelp, die alle vergoedingen ontvangt die aan het platform zijn verbonden.

Bron: unsplash.com

Boos huilen komt vaak voor

Sommige mensen raken ongelooflijk overweldigd door hun boze gevoelens. Ze kunnen uithalen naar anderen. Dat kan zich uiten in harde woorden of geschreeuw – of, ja, zelfs boze tranen. Soms is het zelfs moeilijk om te stoppen met huilen als je boos bent.

Andere mensen hebben moeite met het uiten van hun boosheid, en in plaats van te schreeuwen, worden ze nerveus of emotioneel. Op deze momenten zijn de gevoelens intens, en ze laten hun woede eruit door boze tranen te huilen. Soms is de woede zo intens dat je het gevoel krijgt dat het dak van je mond pijn doet.

Wanneer je boos huilt, maakt dat je niet zwak. Je geeft uiting aan oprechte emoties. Maar als je je woede op een andere manier wilt beheersen of uiten, zijn er nuttige hulpmiddelen en copingmechanismen die je kunt gebruiken als je zin hebt om te huilen, zoals meditatie, therapie, of journaling. We zullen deze hulpmiddelen later in het artikel bespreken, evenals hoe je een therapeut kunt vinden als je denkt dat je er een nodig hebt.

Onder woede zit gekwetstheid. Dat is de reden waarom veel mensen huilen als ze boos zijn. Ze hebben de boosheid overgeslagen en zijn meteen naar de emotie eronder gegaan. Hoewel dit misschien weer als “zwakte” klinkt, is het eigenlijk een gezondere en meer volwassen manier om met sterke emoties om te gaan.

Wanneer je boos bent, heb je ook pijn vanwege iets wat een persoon je heeft aangedaan of een situatie die het leven je voor de voeten heeft geworpen. Er is niets mis mee om te huilen als je boos bent. Hoe je je boosheid ook uit is goed, zolang je jezelf of iemand anders maar niet kwetst. Boosheidstranen zijn een manier om je gevoelens op een veilige en gezonde manier te uiten. Het kan enigszins problematisch zijn als je niet kunt stoppen met huilen, maar je moet je tranen niet het gevoel laten geven dat je zwak bent. Meestal is boos huilen heel normaal en het maakt je niet ongewoon.

“Tranen kunnen gezond zijn, of ze nu boos zijn of niet, en een therapeut kan je helpen om ervoor te zorgen dat je op een gezonde manier met je emoties omgaat.”

Sommige mensen staan meer in contact met hun emoties dan anderen en hebben misschien meer emotionele tranen dan anderen. Als u een van die mensen bent, huilt u misschien als u boos wordt, maar dat maakt u niet minderwaardig of zwak. Je uit je boosheid op de beste manier die je kent – door boze tranen. Als je je zorgen maakt dat je te vaak huilt en niet kunt stoppen met huilen, dan kan dat een teken zijn van een psychische aandoening, maar dat is iets anders dan standaard boos huilen.

Bron: unsplash.com

BetterHelp Begrijpt Je Boosheid

Als je niet zeker weet waarom je huilt als je boos bent, kan counseling je helpen dat uit te zoeken. Helaas kan het moeilijk zijn om een therapeut te vinden. In sommige gebieden kan het zelfs onmogelijk zijn. En als u eenmaal een therapeut heeft gevonden, kan het nog moeilijker zijn om er een te betalen.

BetterHelp is een online platform dat u helpt een therapeut te vinden uit duizenden professionele en gelicenseerde therapeuten en counselors. Zodra u een therapeut die geschikt lijkt voor u, ontmoet je via prive-chats en spraak-of video-oproepen. Als u een therapeut vindt en later vaststelt dat ze niet geschikt zijn voor u, is het gemakkelijk om een andere te vinden.

BetterHelp is betaalbaarder dan het ontmoeten van een therapeut online, maar het is niet gratis. Dat komt omdat BetterHelp hun therapeuten en counselors en operationele kosten moet betalen. U hoeft zich nooit zorgen te maken “Zal BetterHelp mijn info verkopen?” of “Heb ik de rechten voorbehouden aan mijn BetterHelp gegevens?” U kunt BetterHelp vertrouwen.

De counselors van BetterHelp begrijpen complexe emoties, waaronder woede. Zij zullen u niet veroordelen over uw boze tranen. Het is mogelijk dat deze boze tranen voortkomen uit andere gevoelens zoals angst of bezorgdheid, en therapie kan daar ook bij helpen.

Een counselor kan je helpen meer vertrouwen in jezelf te krijgen

Wacht niet – zoek vandaag nog een gelicenseerde therapeut

U kunt de volledige studie hier lezen: Internet-gebaseerde Cognitieve Gedragstherapie vs. Cognitieve Gedragstherapie in groepsverband voor Sociale Angststoornis: A Randomized Controlled Non-inferiority Trial

Elk mens heeft een andere relatie met boosheid. Als je het moeilijk vindt om mensen te vertellen dat je boos bent zonder te huilen, is je online therapeut er om je te helpen die gevoelens te onderzoeken en de bron te achterhalen waarom je boos bent-huilt.

Het kan zijn dat je niet meer weet waarom je instort als je boos bent. Je counselor zal je ondersteunen bij het praten over je gevoelens, inclusief boosheid, en uitvinden hoe je boosheid op een gezonde manier kunt uiten.

Je verdient het om al je emoties te kunnen uiten zonder schuldgevoel of schaamte. In online counseling kunt u positieve copingvaardigheden voor woede ontwikkelen. Veel therapeuten zijn ook experts in complexe problemen zoals eetstoornissen en zelfs bipolaire stoornis. Wetende dat je hulp kunt krijgen bij bipolaire stoornis en andere complexe aandoeningen helpt om te laten zien hoe nuttig online therapie kan zijn.

Lees hieronder voor enkele beoordelingen van BetterHelp counselors.

Counselor Reviews

“Kay is behulpzaam geweest bij het veranderen van mijn perceptie en het doorbreken van de cyclus van negatieve gedachten. De korte tijd dat ze met me heeft gewerkt heeft veel meer effect gehad dan de veel langere perioden van traditionele therapie. Ik denk dat er ook iets bevrijdends is aan het online chat format. Het is makkelijker voor mij om me open te stellen via dit medium dan face to face, en ik kan veel sneller tot de “echte” problemen komen. Het is echt een geweldige ervaring geweest.”

“Tot nu toe is mijn tijd met Jyl echt geweldig geweest. Ze heeft me geholpen de tekenen van mijn woede te herkennen & en hoe ik daarmee om kan gaan. Ze is erg aardig & lijkt mijn problemen echt te begrijpen & heeft goede manieren om me te helpen met de dingen die ik & wil aanpakken. Ik ben echt blij dat ik deze online therapie gevonden, want met mijn werk kon ik gewoon niet naar een kantoor bezoek type therapie, dit is een geweldige ervaring & Ik kijk uit naar de grote steun die ik weet dat ik hier heb om verder te gaan in mijn leven.”

Een counselor kan je helpen meer vertrouwen in jezelf te krijgen

Wacht niet – Laat je vandaag nog koppelen aan een gelicenseerde therapeut

Hulpmiddelen om je woede te beheersen

Enige keer dat je zin hebt om boze tranen te huilen, jezelf die emotie laten ervaren en die emotionele tranen laten huilen is prima. Er zijn echter gevallen waarin je boze tranen … lastig kunnen zijn. Als je zo veel huilt dat het dak van je mond pijn doet, dan wil je misschien proberen om de dingen beter onder controle te houden. Hier bespreken we enkele benaderingen die je zelf kunt ondernemen als je niet zeker weet of het voor jou nodig is om op dit moment een therapeut te zoeken. Onthoud alleen dat testtherapie een verschil kan maken en dat deze copingmechanismen misschien niet altijd genoeg voor u zijn om uw woede goed te beheersen.

Meditatie

Volgens een recente studie uit het tijdschrift Consciousness and Cognition kan zelfs maar één meditatiesessie de gevoelens van woede van een individu verminderen.

Woede is een gezonde emotie als je weet hoe je die kunt overbrengen zonder anderen te kwetsen. Maar aanhoudend en vaak woedend zijn kan je levenskwaliteit schaden. Het is moeilijk om je de hele tijd boos te voelen en je wilt niet zo zijn. Woede en frustratie kunnen uw leven op verschillende manieren schaden. Je wilt je niet constant boos voelen en niemand wil op het punt staan om vaak in tranen uit te barsten.

Wanneer je boos bent, triggert dat je sympathische zenuwstelsel. Je ademhaling wordt oppervlakkig, je hart gaat tekeer en je bloeddruk stijgt. De beste manier om dit tegen te gaan is door te mediteren. Meditatie helpt je om je geest en centrale zenuwstelsel te kalmeren, waardoor het gemakkelijker wordt om te ontspannen – boze tranen zijn niet nodig. Je hoeft alleen maar diep adem te halen en te ontspannen. Ontspan je gezichtsspieren en probeer de woede die je van binnen voelt los te laten. Dit kan u helpen om tranen op afstand te houden en het maakt het ook gemakkelijker om met intense emoties om te gaan.

Meditatie vertraagt de reacties van uw lichaam en helpt u om te reageren voordat u reageert. Door dagelijks 20 minuten te mediteren, leer je jezelf om meer controle te krijgen over je geest en lichaam. Elke dag op een specifiek tijdstip mediteren (als je wakker wordt, voordat je naar bed gaat, tijdens je lunchpauze, enzovoort) kan voordelen hebben, maar dat geldt ook voor mediteren op elk moment dat je boze tranen voelt opkomen.

Bron: unsplash.com

Journaling

Een gestructureerd gedachtedagboek kan je helpen bij het begrijpen en beheersen van boosheid door te leren identificeren wat je boos maakt, waarom, en hoe je erop kunt reageren in plaats van reageren. Een gestructureerd gedachtedagboek is een uitstekende plek om boosheid te verwerken.

Je kunt een notitie maken van situaties waarin je worstelt met je boosheid, en een gezamenlijke poging doen om je gedrag te veranderen als je niet de resultaten krijgt die je wilt in je leven. Je kunt je dagboek ook meenemen naar een therapiesessie en het hardop voorlezen aan je therapeut. Hij of zij zal enig inzicht hebben in hoe je je gevoelens moet interpreteren. Een therapeut zal je helpen als je je zorgen maakt over het feit dat je je leven te vaak huilt. Ze bieden veel sociale steun en journaling is een van de praktijken die ze vaak gebruiken.

Hier volgt hoe het werkt:

Gebeurtenis: Schrijf de gebeurtenis op die je boos maakte.

Gedachte: Wat was uw onmiddellijke reactie op de gebeurtenis? Beschrijf uw onmiddellijke, reactionaire gedachten op de gebeurtenis.

Gevoel: Hoe voelt u zich na uw onmiddellijke reactie op de gebeurtenis? Misschien voelt u zich afgewezen en over het hoofd gezien.

Gedrag: Wat doet u vervolgens? Schreeuwt u terug tegen uw baas? Ga je huilen in de badkamer?

Het is belangrijk om te weten wat je doet als je boos wordt. Als je begrijpt waarom je de dingen doet die je doet, kun je leren en groeien.

“Ik werd zo boos dat ik begon te huilen” is een goed begin, maar als je aantekeningen zo kort blijven, verken je het moment waarschijnlijk niet echt.

Gevolgen: Wat gebeurt er als gevolg van al deze gedachten, gevoelens en acties?

Laten we zeggen dat je je woede verinnerlijkt en boze tranen huilt tijdens de lunch. Maakt dat de situatie beter? Misschien voel je je dan minder alleen in je boosheid, maar het lost het probleem niet op.

Bron: .com

Woede: Emotie of reactie?

Het overkomt velen van ons: we huilen als we boos zijn. We worden zo boos op een vriend, familielid, of een situatie of persoon op het werk dat, terwijl we onze zaak bepleiten, de tranen over ons gezicht beginnen te rollen. Je voelt je blozen en je gezicht kan zelfs rood worden. Je bent bang dat je het argument verliest als je ogen vol tranen beginnen te staan. Komt dit u bekend voor? Veel mensen hebben zich al eens in deze situatie bevonden en u weet dat tranen vergieten soms lastig is.

Waarom huilen we als we boos worden? Hoe komt het dat sommige mensen boos kunnen worden en nooit een traan laten? We zouden misschien graag zo willen zijn, maar we zijn het niet. Dus, huilen als je boos bent geeft sommigen van ons een zwak gevoel. In onze maatschappij wordt boosheid vaak geassocieerd met macht. Als je huilt, kan het voelen alsof je deze “macht” verliest.

Een van de redenen waarom we worstelen met het feit dat we huilen als we boos zijn, is dat de meeste mensen boosheid niet associëren als een emotie, maar eerder als een reactie.

Woede wordt gezien als een reactie op iets wat iemand anders heeft gedaan. Als je boos bent, wordt er vaak actie ondernomen – deuren dichtslaan, schreeuwen, met dingen gooien, en helaas zelfs iemand fysiek aanvallen.

Er zijn zoveel verschillende manieren waarop mensen zich gedragen tijdens een boze episode – ook met boze tranen. We verliezen uit het oog dat woede een legitieme en echte emotie is; het is een deel van de menselijke ervaring. Het zou niet normaal of gezond zijn als we nooit boos werden. Het gaat erom hoe we ervoor kiezen om het te uiten.

De meesten van ons slaan liever iets dan dat we gereduceerd worden tot een snikkende puinhoop in het bijzijn van de persoon van wie we wanhopig willen dat hij of zij begrijpt waarom we boos zijn en uitdrukt wat we willen dat hij of zij verandert. Als wij “boze schreeuwers” naar onze staat van dienst zouden kijken, zouden we kunnen zien dat we meer meningsverschillen oplossen dan degenen die gewelddadig optreden door te schreeuwen, te beschuldigen, of te slaan. Het is niet verrassend dat mensen zich schamen voor boos huilen, maar het is jammer dat mensen niet erkennen dat het gezond kan zijn. Gebruik het rationele deel van de hersenen om te proberen te onthouden dat boos huilen niet per se slecht is.

Woede – De Secundaire Emotie

Het interessante is dat boosheid een emotie is en het is eigenlijk een secundaire emotie. De primaire emoties zijn die emoties die ons kwetsbaarder maken, zoals angst, bezorgdheid, gebrek aan respect, schaamte, en andere. Deze emoties worden in onze maatschappij niet gelijkgesteld aan macht, woede wel, dus is dat vaak de emotie die wordt geuit, terwijl de persoon in werkelijkheid waarschijnlijk een primaire emotie voelt en woede is wat uiteindelijk wordt geuit.

Dit komt iets vaker voor bij mannen. Mannen voelen zich vaak minder op hun gemak als ze zich kwetsbaar opstellen dan vrouwen en zullen vaker boosheid – inclusief boze tranen – laten zien. Een deel hiervan heeft te maken met de ontwikkeling van kinderen. Mannen kunnen op een ongezonde manier zijn opgevoed en deze negatieve kinderontwikkeling heeft geleid tot woedeproblemen op volwassen leeftijd. Dit kan worden verholpen door hulp te zoeken.

Zowel mannen als vrouwen kunnen troost vinden in het feit dat therapie mensen helpt om effectief met woede om te gaan. Neem de tijd om je woede op een gezonde manier te verwerken. Haal een glas water en kalmeer jezelf zodra je daartoe in staat bent. Als je daar behoefte aan hebt, kun je de hulp van een therapeut inroepen om je te helpen in het reine te komen met je woede. Je zult in de toekomst veel beter met woede kunnen omgaan en je zult je niet meer zo schamen voor boos huilen. Tranen kunnen gezond zijn, of ze nu boos zijn of niet, en een therapeut kan je helpen om ervoor te zorgen dat je op een gezonde manier met je emoties omgaat.

Bron: pxhere.com

Huilen is Oké

Mensen die huilen als ze boos zijn, huilen waarschijnlijk ook als ze verdrietig zijn, en zelfs als ze blij zijn. Huilen is een normale fysiologische reactie op het voelen van emoties. Het is niet ongewoon om te huilen als je gefrustreerd of boos bent. Geweld komt voor wanneer mensen die boos zijn het gevoel hebben dat ze gestraft worden en geen andere uitlaatklep hebben. Deze straf kan een autoritaire ouder zijn of misschien een groep leeftijdsgenoten omdat ze het lef hebben een traan te laten als ze door een leraar worden gestraft.

De volgende keer dat je met een zoon, dochter, echtgenoot of zelfs je baas om de tafel zit en praat over iets dat je van streek heeft gemaakt of zelfs boos heeft gemaakt, haal dan de tissues tevoorschijn.

Het is goed om je boos te voelen, want boosheid is een menselijke emotie. Huilen is een volkomen aanvaardbare manier om met je gevoelens om te gaan. Tranen van woede kunnen soms zelfs gezond voor je zijn. Als het je stoort, of als je je zorgen maakt over hoe andere mensen zullen reageren, kun je er recht voor zijn en onomwonden zeggen: “Ik huil soms als ik boos ben.” Het is niet iets om je voor te schamen. Het is net zoals sommige mensen het vermijden om afscheid te nemen omdat het hen aan het huilen maakt. Het is een eenvoudige fysiologische reactie. Het is niet nodig om verlegen te zijn of je te schamen voor een fysiologische reactie die je niet per se kunt beheersen.

Er zijn veel mensen die het moeilijk vinden om te accepteren dat boos huilen oké is. Misschien ben je zelfs bang dat huilen een symptoom is van een of ander psychisch probleem. Sommige mensen hebben inderdaad stoornissen persoonlijkheid problemen die leiden tot huilen. Persoonlijkheidsstoornissen zijn meestal niet de reden waarom mensen huilen als ze boos worden, maar je kunt altijd met een professional praten als je bezorgd bent. Als je veel huilt en je denkt dat het een negatieve invloed heeft op je leven, dan is het misschien het beste om hulp te zoeken. Met de hulp van een professional kun je je gevoelens en de reden waarom je zoveel huilt, beter leren begrijpen. Misschien betekenen je tranen alleen dat je boos bent, maar ze kunnen ook veel meer betekenen. Praat vandaag nog met iemand die je kan helpen om erachter te komen of je boos bent of dat je hulp nodig hebt bij een andere aandoening.

Een professional kan helpen de vraag te beantwoorden: “Waarom huil ik?”

Ook al zijn boosheid en huilen allebei normale reacties op het voelen van intense emoties, als je merkt dat je boos bent of huilt om schijnbaar “geen duidelijke reden”, kan het zijn dat je met iemand moet praten om het probleem te helpen oplossen. Als je tegen jezelf blijft zeggen “Ik ben de hele tijd boos en ik kan niet stoppen met huilen,” dan kan dat zeker betekenen dat je hulp nodig hebt.

Soms voelen we gevoelens zo intens dat ze moeilijk te uiten zijn. Een counselor met ervaring in counseling en hoger onderwijs in hun vakgebied kan je echt helpen om je manieren te leren om te vertragen en te communiceren wat belangrijk voor je is, zodat je je punt kunt overbrengen, mogelijk zonder boze tranen te huilen.

Bron: pexels.com

Counseling kan ook nuttig zijn als je merkt dat je vaak huilt omdat je misschien een onderliggende overtuiging hebt dat je woorden en gevoelens er niet toe doen, of dat niemand je serieus zal nemen.

Als je wilt dat mensen je serieus nemen, moet je je zelfverzekerd voelen. Een counselor kan met je werken om je te helpen meer zelfvertrouwen te krijgen en een communicatiestijl te vinden die voor jou werkt.

Het is belangrijk dat je begrijpt dat de manier waarop je je voelt een persoonlijk recht is en dat niemand je kan vertellen dat je gelijk of ongelijk hebt. Voor mensen die zijn opgegroeid in een gezin waar de gevoelens van kinderen niet werden erkend of voor iemand die in een emotioneel ongezonde relatie heeft gezeten, kan dit een barrière zijn die een counselor kan helpen overwinnen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *