What To Do When Someone Hurts Your Feelings

Door: Darby Faubion

Updated March 08, 2021

Medically Reviewed By: Martha Furman, LPC, CAC

Hoe reageer je als iemand je kwetst? Word je boos of verdrietig? Ben je in verlegenheid gebracht of geschokt? Al deze reacties zijn natuurlijk. Niemand is ervan gevrijwaard geraakt te worden door het slechte gedrag van anderen, dus je bent zeker niet alleen als je je gekwetst voelt.

Er zijn verschillende redenen waarom je gekwetste gevoelens kunt ervaren. Wat de reden ook is dat u zich gekwetst voelt, het is belangrijk dat u leert op de juiste manier te reageren.

Hebt u moeite om met gekwetste gevoelens om te gaan?

Leer hoe u uw emoties de baas kunt worden. Chat nu met een therapeut.

Deze website is eigendom van en wordt beheerd door BetterHelp, die alle vergoedingen in verband met het platform ontvangt.

Bron: unsplash.com

Wat te doen wanneer iemand je gevoelens kwetst

De eerste reactie op gekwetste gevoelens, voor de meeste mensen, is om wraak te nemen en de persoon die de pijn heeft veroorzaakt te kwetsen. Helaas kan dit leiden tot een cyclus van herhaald negatief gedrag en biedt het geen gunstige uitkomst. Denk na over de situatie in plaats van overhaast te reageren en kies ervoor om op een rustige manier te reageren.

Hieronder vindt u enkele tips over hoe u dat kunt doen.

  1. Voer een eerlijk gesprek

Een van de beste dingen die u kunt doen wanneer iemand uw gevoelens kwetst, is het hem of haar gewoon te vertellen. Je hoeft niet confronterend te zijn of een scène te schoppen, maar laat hem weten dat je gekwetst bent door wat hij heeft gezegd of gedaan en vertel hem hoe je je daardoor hebt gevoeld. Dit gesprek gaat dan meestal een van de twee kanten op. Of de persoon is een bullebak en het kan hem niet schelen dat hij je gevoelens heeft gekwetst, of hij had geen idee dat hij je gevoelens had gekwetst. Als het de tweede situatie is, krijg je misschien een verontschuldiging en heb je misschien net voorkomen dat die persoon jou of iemand anders nog eens hetzelfde aandoet.

  1. Schrijf erover

Rituleren is een manier om je gevoelens te erkennen door ze op te schrijven. Het geeft je de mogelijkheid om je emoties te begrijpen en er verlichting in te vinden. Vaak kan het simpelweg opschrijven van wat je voelt en het vervolgens hardop lezen je een ander perspectief op je gevoelens geven. Het is nuttig om een dagboek te hebben dat niemand anders leest, omdat je dan echt je ziel op de pagina kunt dragen. Hierdoor kun je dingen loslaten waar je misschien al een tijdje aan vasthoudt en kan het gewicht van je schouders afvallen. Als mensen je gevoelens vaak kwetsen of als je veel gemengde emoties voelt, kan het bijhouden van hoe je je voelt in een dagboek je helpen eventuele patronen of triggers op te merken die je kunnen helpen deze situaties in de toekomst te vermijden.

Bron: unsplash.com

  1. Overleg met uw arts

Veel mensen realiseren zich niet dat lichamelijke ziekten, zoals hoge bloeddruk of diabetes, emotionele reacties kunnen veroorzaken. Als u het gevoel hebt dat u overgevoelig bent voor andere mensen en u kunt niet precies zeggen waar dat aan ligt, is uw eerste stap een bezoek aan uw huisarts. Wees open over uw gevoelens en hoe u op anderen reageert. Uw arts kan een anamnese afnemen en een lichamelijk onderzoek doen om de oorzaak van uw emoties te achterhalen.

  1. Zorg voor gezonde afleiding.

Lezen is bijvoorbeeld een manier van afleiding die u stimuleert om u op iets anders te concentreren in plaats van stil te staan bij uw gekwetste gevoelens. Afleiding kan ons helpen om te gaan met de pijn van het dagelijks leven, zoals gekwetste gevoelens. Het is belangrijk op te merken dat iets doen dat je afleidt, niet betekent dat je geen oplossing voor je probleem moet vinden. Het geeft u echter wel de kans om uw hoofd leeg te maken en de situatie aan te pakken.

  1. Probeer lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging wordt ook wel een wondermiddel genoemd vanwege de positieve effecten op zowel uw lichamelijke als geestelijke gezondheid. Het verlicht stress, verbetert het geheugen, helpt u beter te slapen en kan zelfs uw algehele stemming verbeteren. Wanneer iemand traint, maakt het lichaam endorfine vrij, ook bekend als de “gelukkige chemicaliën” in het lichaam. Endorfine veroorzaakt een gevoel van opgetogenheid of euforie. Dit betekent dat de stemming toeneemt en dat verdrietige of gekwetste gevoelens vaak afnemen of geheel worden vervangen door gevoelens van geluk.

Hebt u moeite om met gekwetste gevoelens om te gaan?

Leer hoe u uw emoties onder controle kunt krijgen. Praat nu met een therapeut.

Bron: unsplash.com

  1. Als gekwetste gevoelens niet weggaan, praat dan met een therapeut

Als het moeilijk is, of zelfs onmogelijk aanvoelt, om gekwetste gevoelens los te laten, kan het nuttig zijn om met een psycholoog of een andere professional in de geestelijke gezondheidszorg te praten. Soms zorgen diepere problemen ervoor dat we gevoelens van pijn of woede niet kunnen loslaten. In die periodes kan een counselor of therapeut je helpen om tot de kern te komen van wat je voelt en je begeleiden bij het aanleren van effectieve copingmechanismen. Tegenwoordig zijn er verschillende mogelijkheden voor counseling. Sommige mensen kiezen ervoor om een therapeut in de buurt van hun huis of werk te zoeken en persoonlijke sessies te volgen. Anderen kiezen ervoor om naar geestelijke gezondheidsklinieken te gaan die zowel individuele als groepstherapie bieden.

Voor degenen die graag met iemand willen praten, maar tijd en financiële beperkingen hebben, is online counseling een groeiende trend geworden. BetterHelp biedt toegang tot gelicentieerde, opgeleide, ervaren en geaccrediteerde counselors die jarenlange ervaring hebben met het helpen van mensen om gezonde manieren te leren om met gevoelens om te gaan. Hieronder vindt u enkele beoordelingen van BetterHelp counselors van mensen die zijn geholpen.

Counselor Reviews

“Ik kan niet genoeg goede dingen zeggen over Sandra. Als iemand die erg angstig was voor counseling, zorgde ze ervoor dat het zo natuurlijk aanvoelde en een comfortabele ruimte. Ze is erg beleefd, begripvol en respectvol. Ze is ook erg toegewijd, omdat ze soms zelfs op haar vrije dagen reageert. Ze heeft zo’n kalmerende stem en probeert echt je gevoelens te begrijpen en je er doorheen te helpen. Ik raad haar 100% aan!”

“Ik was een flipperkast met mijn behoeftes, maar ze was ongelooflijk in het helpen uitzoeken wat mijn triggerpoints waren en gaf prachtige technieken om de week erna na een sessie mee te oefenen. Eenmaal geïmplementeerd viel alles langzaam weer op zijn plaats. Ze is een ongelooflijke luisteraar en helpt me door de oplossing heen te praten in plaats van alleen maar te zeggen wat ik moet doen. Ik zou haar ten zeerste aanbevelen!”

Conclusie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *